گيوه يكي از قديمي‌ترين صنايع دستي، پاپوش‌هاي سنتي بشر است

۹ بازديد

كارشناس ارشد لهجه و ادبيات پارسي در شهرضا در گفت‌وگو با خبر نگار تسنيم، اظهار داشت: گيوه يك عدد از قديمي‌ترين صنايع دستي، پاپوش‌هاي سنتي آدم است كه آدم مبتكر مقطع قبلي با بهره‌گيري از مواد نخستين بسيار و ارزان بها با ذوق و سليقه سرشار خود مبادرت به ايجاد اين دست ساخته كرده مي باشد . 
محمدرضا منصف افزود: گيوه يا اين كه ملكي، پاي‌افزار سنتي ما ايرانيان مي‌باشد كه شيوه آن از نخ پنبه‌اي بافته شده و با چرم به تخت چرمي، پارچه‌اي و يا اين كه لاستيكي دوخته مي شود . 
او ابلاغ كرد: اين گونه پاپوش تابستاني سبك، بادوام و مطلوب براي راهپيمايي‌هاي طولاني، ويژه مردان روستايي و از پاراگراف صنايع دستي مناطقي از جمهوري اسلامي ايران مانند استان فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري و كرمانشاه بوده مي‌باشد . 
اين معلم دانش گاه با ابلاغ اين كه كليه روند ساخت اين پاپوش، دستي ميباشد ولي از لحاظ صورت و دوخت در هر منطقه‌اي با حوزه‌ ديگر گوناگون است، گفت: در لابه‌لاي متن‌ها پارسي مشخص و معلوم نميباشد كه از چه مقطع واژه‌هاي گيوه و ملكي به فعاليت گرفته شده چه قبل از اين دو واژه، بيشتر واژه‌هايي مانند موزه با انواع آن چون موزه چيني، موزه ساغري تبريز و موزه ساغري شيراز و پاي افزار و پاي چرمي و نيز كفش تا قرن هشتم هجري به عمل برده مي‌شده است . 
او ابلاغ كرد: با تأسيس كارخانه‌هاي كفش چرمي ماشيني به ويژه كفش «ملي» در سال ۱۳۳۹شمسي و آن‌گاه كارخانه كفش «وين» و بعد از آن كارخانه «بلا» ضربه وحشتاكي به صنعت دستي گيوه‌دوزي زد . 
روش ساخت سنتي گيوه در شهرضا در ايجاد گيوه سه نفر مشاركت دارند؛ رويكرد باف، تخت كش، ملكي دوز . راه و روش گيوه را زن‌ها با سوزن گيوه‌بافي و نخ سپيد سفت و چهارلا كه با چرخ‌هاي سابق تابيده مي‌شود و نام محلي آن نخ أرقاج – نوعي نخ قالي – است، دولا مي‌بافند . 
يكي از بافندگان گيوه در گفت‌وگو با خبر نگار تسنيم، گفت: بافت گيوه از سر انگشت پا استارت گرديده و رديف‌هاي پشت سرهم به آن طولاني تر ميشود و به تدريج توسعه مي‌يابد، براي اين كه دهنه گيوه تنگ و جمع شود، هر زمان چهار خفت ناچيز مي شود وقتي ارتفاع زمينه لزوم به دست آمد و به رويه پا رسيد از دو طرف كم مي شود . 
او افزود: در صورتيكه بخواهيم ۵۰ مراجعه‌نماييد و ۱۸ دوره و ۹ پاشنه (اندازه پاي بزرگ) بچينيم، نخ دولا را به مقدار يك متر تاب چپ داده، نخ را سر زانو بسته و گره ميزنيم يك عدد مي‌كشيم و دوباره از سمت راست آغاز ميشود تا يك رگ گيوه كامل شدن شود . 
اين بانوي گيوه‌باف با اشاره به اينكه خط مش گيوه هرچه محكم‌تر چيده شود، بهتر است، ابلاغ كرد: سپس از اتمام يك رجوع كنيد (راه) با قيچي نخ را چيده و با خط‌كش و نوعي سوزن محكم روي مراجعه كنيد بافته مي كشيم به اين استدلال كه بافت از نيز گشوده شود، براي بافتن راه دوم، راز دو نخ را لينك ميزنيم و دوباره از راز رويه شروع به بافتن ميكنيم . 
او افزود: در رويه‌بافي گيوه هرگز از گره به كار گيري نمي‌شود، وقتي روش گيوه بافته شد آن را در آب با مكاني مرطوب و نمدار نظير طاقچه‌هاي سابق قرار مي‌دهند تا سفت و محكم شود زيرا خريدار بيشتري خواهد داشت . 
اين بافنده گيوه با ابلاغ اين‌كه براي بافت يك جفت خط مش گيوه بسته به سرعت دست بافنده، حداكثر دو روز ارتفاع مي‌كشد، گفت: وسايل كار يك رويه‌باف گيوه عبارت است از: گندوش- خط‌كش- نخ كه به زبان محلي دُلُمبه رسبون گفته مي‌شود . 

كادو چي بخرم

هديه مورد علاقه خانم ها

 

خريد هديه خاص

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.